sounds of silence

Jeg har overlevd godt over to måneder i felt, og det er på tide med en liten oppdatering. I et tidligere innlegg skrev jeg at overskriften lød noe sånt som: Buddhisme og nyreligiøsitet i Oslo – en studie av østlige elementers innflytelse i det norske samfunnet. Jeg har ikke lenger fokus på det jeg kalte det nyreligiøse, og satser fullt og helt på østlige tradisjoner og praksiser og effekten av dette i det norske samfunnet, som jeg så fint og akademisk ville sagt det.

Men hva betyr det, spør du? Jo det skarru få vite. Jeg lærer om buddhismens etikk og retningslinjer, mediterer og får være del av et buddhistfellesskap – alt på et buddhistsenter. I tillegg trener jeg taiji ukentlig på et annet senter. Hver dag når jeg kommer hjem, skriver jeg. Litt som å leve i paradis om du vil.

For to uker siden var jeg og flere andre på en retrett. Jeg har samlet sammen et knippe bilder og her kommer et veldig bloggete bildedryss:

Processed with VSCO with a6 preset

Vi bodde fire jenter på samme rom, levde veldig leirskoleaktig og jeg følte meg plutselig veldig ung og fri igjen.

Processed with VSCO with a6 preset

Klokken syv ble vi vekket av gongongen. Hver morgen praktiserte vi fullstendig stillhet hvor ingen fikk snakke med hverandre. Da jeg kom hjem fortalte jeg Rune at jeg ville innføre dette hjemme også, men han ble hverken imponert eller overbevist. Før meditasjonen klokken 07:30 ordnet jeg i stand frokost ettersom det var en oppgave jeg hadde tatt på meg lørdag morgen, og til å skrive ned alle refleksjoner og tanker i en notatbok på meditasjonsputa mi. Mitt go-to-place gjennom helgen.

Processed with VSCO with a4 preset

Fra klokken 07:30 mediterte vi to ganger. Jeg vet ikke helt hvor lenge, siden vi hadde mobilforbud og jeg ikke eier en eneste klokke. Etter det spiste vi frokost.

Processed with VSCO with a6 preset

Processed with VSCO with a6 preset

Sånn så det ut hver dag. Vi mediterte og studerte i en halvsirkel foran Buddha, og brukte fritiden til å skrive, lære mantra, snakke, sitte foran peisen og være ute.

Processed with VSCO with c1 preset

Processed with VSCO with a6 preset

Lyset lørdag morgen var helt fantastisk. Jeg satt midt i meditasjonen da jeg kjente solen varme oppover beina mine før det nådde ansiktet mitt, og jeg åpnet øynene såvidt og fikk se det mest imponerende lyset danse over gulvteppet, alle som mediterte og Buddhaen i gull foran oss. Det knitret i peisen og lukten av ved og trygghet fylte neseborene mine.

Her kommer et fint lite quote som jeg tok med meg fra den helga:

Hat er som å drikke gift
og tro at den andre skal dø av det

Et hjemmesnekra dikt fra notatboka mi da jeg i et øyeblikk av rådløshet ikke klarte å uttrykke meg annerledes. Jeg fant ut at dikt fungerte prima:

Å slappe av

en tryllekunst
der alle venter på
behind the scenes – episoden
som røper
alle triksene

Leave a Reply

