min meditasjonspraksis; uke 1

I godt over en måned har jeg forsøkt å meditere noen ganger i uka. Selvsagt i forlengelse av  feltarbeidet jeg holder på med, men det har vært viktig for meg å få inn en god rutine på det utenfor buddhistsenteret også. Jeg skal ikke påstå at jeg har fått det til alltid. Det krever dedikasjon og prioritering og det er det ikke alltid jeg mestrer. For å holde et halvt øye med fremgang i praksis, vil jeg ukentlig prøve å lage en logg over meditasjonspraksisen.

Jeg sparker i gang det hele med noen tips:

Finn ut når det er best for deg å meditere. Fungerer det best for deg å meditere på morgenen før frokost eller på kvelden før du legger deg? Lag deg en rutine etter hva som passer best for deg. For meg er det best å meditere når jeg kommer hjem, fra jobb, felt eller andre ting. Et fast klokkeslett er ikke alltid det beste.

Skap et sted som gir deg lyst til å sette deg ned å meditere ved, og som hjelper deg å holde fokus. Skap stemning med lys, et teppe og kanskje en buddha for inspirasjon? Musikk eller guidede meditasjoner kan være fint, og finnes på spotify og youtube.

Sittestilling er alfa omega. Sitter du ikke godt vil meditasjonen være forgjeves, siden du da ikke vil klare å konsentrere deg og bare fokusere på hvor det gjør vondt. Sett deg enten med beina i en trekant foran deg (lotusstilling), eller sitt høyt på en pute og la beina hvile på hver side av puten. Knytt gjerne et skjerf eller et pledd i livet, og la hendene hvile i det slik at skuldrene slapper av. Pass på at skjelettet bærer vekten av kroppen din, og ikke musklene. Med andre ord, sitt oppreist, sitt rett.

Forberedelse er vel så viktig som alt jeg allerede har nevnt. Kommer du rett fra en stressende jobb du egentlig hater mer enn pesten, vil ikke det være en god inngang til en fin meditasjon. Finn deg en måte å roe ned på, gjør gjerne noe hyggelig i forkant.

16387354_682472355260179_7213011138497150165_n

Målet for uken som var: Meditere minst fire ganger.
Det ble dessverre bare tre stk over ti minutter.

Mandag 

Tid: 40 min
Fokus: pust
Hvor: på buddhistsenteret

De siste gangene jeg har meditert har jeg sett farger, og jeg synes det er så fascinerende. Hver gang kommer de samme fargene, rosa, lilla og blå. I dag derimot så jeg nesten bare blått, et sterkt blått fokus som sakte men sikkert forsvant. Denne gangen så jeg også mønster og ting. Så mange sære ting at jeg ikke har noe annet ord for å beskrive det.

De siste gangene har jeg også følt meg uvel. Jeg har følt at jeg har svaiet i meditasjonen, som om hodet er våkent, men kroppen faller til søvn. I dag satt jeg meg med ryggen inntil en vegg, men halvveis ut i meditasjonen skjedde det igjen. Jeg føler meg umiddelbart litt uvel, og venter på at meditasjonen skal være over. Utrolig kjip opplevelse og jeg prøver å holde motet oppe.

Hele tiden kommer tankene og før jeg vet ordet av det er jeg langt, langt borte, og glemmer nesten å puste. Det er i orden, og jeg vender tilbake. Anerkjenn, sitt med det, og gå videre.

Tirsdag

Tid: 90 min
Fokus: taiji
Hvor: taijisenteret

Meditasjon i bevegelse i form av taiji-trening. I oppvarmingen mediterte vi stående i en ti-femten minutters tid, før vi begynte å trene på formen. Det krever høyt fokus og all konsentrasjon jeg klarer å samle. Hver trening byr på nye utfordringer og mer å huske til neste gang, og fungerer perfekt som meditasjon for meg.

16603019_688176614689753_8833109367310869522_n

Torsdag

Tid: ca 20 min
Fokus: kjærlig vennlighet
Hvor: buddhistsenteret

ENDELIG! Jeg klarte å meditere uten å føle meg trøtt, svimmel og uvel. Åh, for en deilig følelse. Jeg valgte å sitte i lotusstilling denne gangen, og hadde drukket mye vann og spist litt frukt før vi satte i gang. Det er mulig at det utgjorde en forskjell. Igjen så jeg farger, og jeg lever meg kanskje litt for mye bort i det og glemmer det egentlige fokuset jeg skal ha.


 

Følelse: mestring
Mål for neste uke:
– meditere minst én gang hjemme også.
– prioritere riktig.

 

Flere her som mediterer?

Leave a Reply

